Kilka słów na temat amortyzatorów i ich zastosowań.
Przed zakupem jakiegokolwiek amortyzatora warto zastanowić się do czego będzie on nam potrzebny. Dlaczego? Dlatego, że jak w świecie innych zabawek rowerowych tak i w świecie amortyzatorów rowerowych istnieją przeróżne standardy.
Dodam jeszcze od siebie, że amortyzator to część na której nie warto oszczędzać. Jeśli tylko możecie wyłożyć trochę więcej gotówki to warto zastanowić się nad kupnem amorka jednej z renomowanych firm takich jak: MARZOCCHI,MANITOU czy ROCK SHOX.
OŚKA (część, na której obraca się koło).
Poniżej opisuje standardy, produkcji osiek rowerowych. Oczywiście znajduje to swoje odzwierciedlenie w standardach amortyzatorów. Są amortyzatory przystosowane do osi 9 mm jak i 20 mm.
Ważne!!! Jeśli decydujemy się na zakup amorka warto sprawdzić w jakim standardzie jest ośka, którą już posiadamy. Jeśli mamy już piastę z osią 9mm to zakup amorka przystosowanego do osi 20 mm pociągnie za sobą dodatkowe koszty w postaci zakupu nowej piasty (wiąże się to też z zaplataniem nowego koła), lub adaptera. To samo działa w drugą stronę, przy zmianie amorka przystosowanego do osi 20 mm na amorek z osią 9mm.
Zasadniczo wyróżniamy dwa standardy:
- oś klasyczna 9 mm - rozwiązanie popularnie od wielu lat. Stosowane w rowerach do lżejszych zastosowań. Takich jak trekking, turystyka, cross country. Przeważnie do osi 9 mm montowany jest od razu szybkozamykacz.
Poniżej przykład piasty z osią na 9mm:
- oś 20 mm - specjalna konstrukcja usztywniająca konstrukcję widelca. Znalazła swoje zastosowanie w rowerach do cięższych zastosowań tj. downhill, freeride itp.
Przykład piasty na oś 20 mm:
Wielkość koła - ma spore znaczenie przy wyborze amorka. Możemy spotkać amorki dla kół 24" , 26" , 700c czy 29".
24" - stosowane w rowerach dla nieco młodszych bikerów. Choć znajdą się w tym rozmiarze amorki przeznaczone np do streetu (np Marzocchi D street 24).
26" - zdecydowanie najbardziej popularne. W tym rozmiarze produkowane są amorki i szeroki zastosowaniu. Od cross country do downhill'u.
Może kilka przykładów:
XC - Manitou Black, Manitou Skareb, Rock Shox SID, Rock Shox Pilot, Rock Shox Duke, Marzocchi Marathon, Marzocchi MX, czy amortyzatory Suntour
Dirt Jump - Marzocchi Dirt Jumper, Rock Shox Pike
Freeride - Marzocchi 66, Marzocchi 55 (różne wersje), Roch Shox Pike, Rock Shox Domain, Manitou Nixon.
Downhill - Marzocchi 888, Rock Shox Boxxer, Manitou Travis.
700c - amorki do rowerów turystycznych
29" - świeża technologia. Spotykania w rowerach XC i turystycznych.
Stery - amortyzator łączy się z ramą za pomocą rury sterowej. Jej rozmiar musi być kompatybilny ze sterami które mamy zamontowane w ramie. Zasadniczo dziś liczą sie dwa standardy:
1 i 1/8 cala - najczęściej stosowany rozmiar sterów - przeznaczenie: do wszystkich dyscyplin rowerowych
1.5 cala - stosowana w amortyzatorach do rowerów do ciężkich zastosowań (freeride, downhill)
SKOK I PRZEZNACZENIE:
SKOK | Przeznaczenie widelca | Rodzaj roweru |
do 60 mm | cross country, trekking, wyprawy na działkę | hardtail |
80 mm | cross country, maratony, turystyka w trudnym terenie | hardtail |
80 - 100 mm | cross country, maratony | full suspension |
100 - 140 mm | enduro, ciężkie XC, ostra jazda w terenie | full suspension |
100 - 110 mm | dual, four cross, dirt | hardtail |
140 - 170 mm | freeride | full suspension |
> 170 mm | downhill | full suspension |
Tabelka zawiera dane poglądowe, zalecane przed producentów i stanowiące jakiś standard. Oczywiście w życiu, na trasach można spotkać, różnych hardcorowców, którzy to np w rowerach hardtail stosują amorki 200 mm.
Na razie to tyle. C. D. N.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz